Η μουσικοκινητική αγωγή είναι μια ολοκληρωμένη αγωγή.
Δεν ετοιμάζει μουσικούς αλλά άτομα καλλιεργημένα έτοιμα να ανταποκριθούν στις εκδηλώσεις της ζωής, της τέχνης και της επιστήμης.
Το τραγούδι αποτελεί συνδυασμό μουσικής και λόγου.
Το τραγούδι βοηθά τα νήπια να ανακαλύψουν τις δυνατότητες της φωνής τους, να συγχρονίζονται μεταξύ τους, να συντονίζουν κίνηση και λόγο και φυσικά μεταδίδει γνώσεις.
Διδασκαλία του τραγουδιού
•Διαλέγουμε τραγούδια με σχετικά εύκολους στίχους, αλλά και στην περίπτωση που πρέπει να μάθουν τα παιδιά συγκεκριμένα τραγούδια (όπως πχ τώρα για τη γιορτή) είναι πολύ σημαντικό να ξεκινάμε από τους στίχους. Διαβάζουμε, απαγγέλουμε ή τραγουδάμε πολύ αργά μια φορά το τραγούδι στα παιδιά. Στη συνέχεια ρωτάμε αν καταλαβαίνουν τι λέει, για ποιο λόγο μπορεί να γράφτηκε και γενικά κάνουμε μια μικρή συζήτηση.
•Τραγουδάμε σε αργό τέμπο το τραγούδι χωρίζοντάς το σε τετράστιχα. Μαθαίνουμε ένα – ένα τα τετράστιχα και δεν προσπαθούμε να μάθουμε στα παιδιά κατευθείαν όλο το τραγούδι.
•Συνοδεύουμε κάθε στίχο με απλές αλλά χαρακτηριστικές κινήσεις που βοηθούν τα παιδιά να θυμούνται τα λόγια.
•Τονίζουμε λέξεις ή φράσεις που μπορεί να βοηθήσουν τα παιδιά να αγαπήσουν το τραγούδι ή να το μάθουν γρηγορότερα.
•Αν έχουμε το τραγούδι που θέλουμε να μάθουν σε cd το βάζουμε να το ακούσουν κι αν θέλουν να το σιγοτραγουδήσουν.
•Σε περίπτωση που ξέρετε κάποιο μουσικό όργανο και θέλετε να συνοδεύσετε τα παιδιά καλό είναι να το κάνετεαφού μάθουν το τραγούδι τα παιδιά. Επίσης , σημαντικό είναι να διατηρείτε πάντα οπτική επαφή με τα παιδιά και να ζητάτε από τα παιδιά να σας κοιτάζουν καθ’ όλη τη διάρκεια του τραγουδιού.
•Αν τώρα ξέρετε κάποιο πνευστό (πχ φλογέρα) δε συνιστώ να το χρησιμοποιείτε ως συνοδευτικό όργανο γιατί δε μπορείτε να βοηθήσετε τα παιδιά και ούτε να τα συντονίσετε.
•Τέλος για να καταφέρετε να επαναλαμβάνετε το τραγούδι πολλές φορές χωρίς να βαριούνται τα παιδιά μπορείτε να παίζετε με την ένταση (μια δυνατά, μια σιγά), με το τέμπο (μια αργά μια γρήγορα), με το ύψος (μια με λεπτή φωνή μια με χοντρή φωνή),με τις λέξεις (τραγουδάτε εσείς και παραλείπετε κάποια λέξη την οποία πρέπει να συμπληρώσουν τα παιδιά).
•Αυτό που είναι πολύ σημαντικό σε οποιαδήποτε μουσική δραστηριότητα είναι η συγκέντρωση των παιδιών και η οπτική επαφή. Ζητάτε από τα παιδιά να σας κοιτάνε στα μάτια.
•Αν σας δυσκολεύει ο ρυθμός μπορείτε να κρατάτε το ρυθμό με τα ξυλάκια ή με το ντέφι. Αυτό βέβαια αφού τα παιδιά έχουν αρχίσει να μαθαίνουν τα λόγια για να μην επικεντρώνονται στο μουσικό όργανο που κρατάτε.
•Για κάθε τραγούδι που θέλετε να μάθετε στα παιδιά μην ξεχνάτε να το εντάσσετε σε ένα γνωστικό πλαίσιο και να μην είναι «ξεκάρφωτο» απλά για να περάσει η ώρα. Όσο για τα τραγούδια που μαθαίνουμε στα παιδιά για γιορτές του σχολείου εξηγήστε πρώτα τα γεγονότα στα οποία αναφέρονται τα τραγούδια και μετά μπείτε στη διαδικασία να τα μάθετε.
Ρυθμική επεξεργασία
Aφού τα παιδιά μάθουν το τραγούδι, μπορούν:
- Να το τραγουδήσουν με εναλλαγές στην ένταση ,δηλαδή πρώτα σιγανά κι έπειτα δυνατά.
- Να το τραγουδήσουν χτυπώντας σε κάθε συλλαβή ένα παλαμάκι.
- Να το συνοδεύσουν με κρουστά όργανα που υπάρχουν στο χώρο του νηπιαγωγείου (κουδουνάκια, μαράκες, ξυλάκια, τρίγωνα, ντέφια κ.α.).
- Να κινηθούν ανάλογα με το ρυθμό του τραγουδιού π.χ. να περπατήσουν, ή να τρέξουν, ή να πηδήξουν σύμφωνα με το ρυθμό.
- Να μιμηθούν κινήσεις που υπαγορεύει το τραγούδι π.χ. κινήσεις κάποιου ζώου που αναφέρεται στο τραγούδι.
- Τέλος, καλό θα ήταν να αφήσουμε τα παιδιά να οργανώσουν μία δραστηριότητα που θα σκεφτούν από μόνα τους, χρησιμοποιώντας την φαντασία τους.
- Για να μάθετε περισσότερα πατήστε πάνω στους παρακάτω συνδέσμους:
- ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ
- ΣΤΑΔΙΑ ΦΩΝΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
- ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ
- ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ
- ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ
- ΠΑΙΔΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ
- Ο ΚΥΡ ΒΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ
- ΠΑΙΔΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ